AUDI blog

Audi A8 – Welkom in de toekomst.

1 – DAT DESIGN KENNEN WE TOCH AL?

Audi heeft zich voor de nieuwe A8 duidelijk laten inspireren door de Audi Prologue-conceptmodellen uit 2014 en 2015. Met name aan de achterkant zijn er grote overeenkomsten. Aan de voorzijde bespeuren we een nog grotere single frame-grille.

2 – WAAR ZIJN DE KNOPPEN?

In het interieur – toch weer een prachtig voorbeeld van Duits vakmanschap – zijn bijna geen knoppen meer te vinden. Vrijwel alles is gedigitaliseerd. Centraal op de middenconsole plaatst Audi een 10,1-inch touchscreen in black panel look dat onzichtbaar in z’n omgeving is weggewerkt als het niet wordt gebruikt. Fraai! Daaronder vinden we weer een touchpanel voor de bediening van onder meer de klimaatcontrole.

3 – GEZELLIG BABBELEN.

Volgens Audi kun je met de nieuwe A8 een ‘intelligent gesprek’ voeren dankzij een natuurlijker manier van spraakbesturing. Het navigatiesysteem van de nieuwe A8 is verder uitgebreid. Het is nu zelflerend en baseert zich op de routes die regelmatig worden afgelegd. Op basis hiervan krijgt de bestuurder alternatieve routes aangeboden.

4 – (O)LED-VERLICHTING MET ANIMATIES.

Audi rust de nieuwe A8 uit met HD Matrix LED-koplampen met laserverlichting. Achteraan vinden we een LED-lichtstrip in combinatie met OLED-technologie voor de achterlichten. De verlichting produceert verschillende animaties als de bestuurder de A8 benadert of er van wegloopt, als een hond die begint te kwispelen als de eigenaar eraan komt.

5 – AUTONOOM PARKEREN

De nieuwe A8 maakt volgens Audi grote stappen op het gebied van autonoom rijden. Audi AI remote parking pilot en de Audi AI remote garage pilot sturen de A8 autonoom een garage of parkeerplaats in. De bestuurder hoeft niet fysiek in de auto te zitten, maar start de parkeermanouvre met behulp van de smartphone via de myAudi app.

6 – AUDI AI TRAFFIC JAM PILOT.

De Audi AI traffic jam pilot neemt de rijtaak over in traag rijdend verkeer (tot snelheden van 60 km/u) op snelwegen waar er een fysieke barrière is tussen beide rijbanen. Het systeem is te activeren met een druk op de knop. Het systeem regelt het remmen, accelereren en sturen helemaal zelf. De bestuurder hoeft niet langer de auto in de gaten te houden en kan permanent de handen van het stuur halen. Als het systeem zijn grenzen bereikt, krijgt de bestuurder een seintje om het stuur weer over te nemen. Wel doen dan natuurlijk.

7 – AUDI AI ACTIVE SUSPENSION.

Ook noemenswaardig is Audi AI active suspension. Het onderstel past zich aan de rijomstandigheden en wensen van de bestuurder aan, waarbij een volledig actief, elektromechanisch ophangingssysteem elk wiel afzonderlijk bedient. Audi AI active suspension zorgt ervoor dat zijdelingse krachten in bochten worden gecompenseerd, net als bij krachten die vrijkomen bij het accelereren en afremmen.

8 – SLIM BOTSEN.

Als een zijdelingse aanrijding onvermijdelijk is bij een snelheid van meer dan 25 km/u, wordt de carrosserie aan de betreffende zijde automatisch binnen 0,5 seconde met maximaal 80 millimeter verhoogd. Zo wordt de botsenergie doelgericht naar de sterkste zones van de A8 gestuurd, zoals de dorpels en de vloerstructuur. De krachten die bij een aanrijding op de inzittenden inwerken, nemen op deze manier tot wel 50 procent af.

audi zijkant
1920x1080_InlineMediaGallery_AA8_D_171018

9 – ZES, ACHT OF TWAALF CILINDERS.

Audi levert de nieuwe A8 met een 3.0 TDI en een 3.0 TFSI. De diesel levert 210 kW (286 pk) en de benzinemotor 250 kW (340 pk). Daarnaast zijn er ook twee achtcilinders: een 4.0 TDI met 320 kW (435 pk) en een 4.0 TFSI met 338 kW (460 pk). De topmotorisering is een 6,0-liter W12-motor, maar informatie over die motor maakt Audi later bekend. Alle motoren hebben een 48 Volt-systeem, waardoor ze in feite milde hybrides zijn. In sommige gevallen schakelt de motor dus uit, bijvoorbeeld tijdens coasten op de snelweg. Alle motorvarianten hebben standaard vierwielaandrijving.

10 – ER IS EEN PLUG-IN HYBRIDE.

Audi presenteert ook een A8 L e-tron quattro: een plug-in hybride waarbij Audi een 3.0 TFSI en een electromotor met elkaar combineert. Dat resulteert in een systeemvermogen van 330 kW (449 pk) en 700 Nm. Dankzij een lithium-ion batterij kan de plug-in-A8 ongeveer 50 kilometer elektrisch rijden. Audi levert optioneel een Audi Wireless Charging: een inductieplaat waarmee de Audi draadloos kan opladen.

maxresdefault (1)
2018_audi_a8_59_1280x960

MARKTINTRODUCTIE.

Audi bouwt de nieuwe Audi A8 en A8 L in de Neckarsulm-fabriek. Ze zijn vanaf september te bestellen en staan vanaf medio december bij de Nederlandse Audi-dealers. Nederlandse prijzen maakt Audi binnenkort bekend.

Bron: AutoRai, 2017

audi SQ7 – Krachtigste in zijn soort

Audi SQ7 TDI heeft eerste elektrische compressor ter wereld

 

4.0 V8 TDI BITURBO STUURT 900 Nm NAAR HET ASFALT.

Audi neemt de koppositie over in het diesel-SUV segment. De nieuwe Audi SQ7 TDI is de krachtigste in zijn soort. Met zijn imposante achtcilinder dieselkrachtbron accelereert hij in minder dan vijf seconden van 0-100 km/u. En hij is binnenkort al te bestellen.

De nieuwe ontwikkelde 4,0-liter V8 TDI is een beul van een krachtbron. Mede dankzij de toepassing van ’s werelds eerste elektrische compressor en dubbele turbo’s komt het vermogen uit op 320 kW/435 pk. Vooral indrukwekkend is de trekkracht van 900 Nm, die zijn dieselpower via een 8-trapsautomaat, sperdifferentieel en vierwielaandrijving naar het wegdek stuurt.

De nieuwe Audi SQ7 TDI trekt de straatstenen uit de grond. De grote, twee ton wegende SUV heeft slechts 4,8 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u aan te tikken. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.

AUDI SQ7 TDI.

Om al het dieselgeweld enigszins in toom te houden, is de Audi SQ7 TDI natuurlijk op talloze punten aangepast. Adaptieve luchtvering met een S-specifieke afstelling en 20-inch wielen zijn standaard. Een sportdifferentieel, koolstof-keramische remmen, actieve rolstabilisering en vierwielbesturing zijn optioneel.

De SQ7 is de nieuwe topversie in de reeks en dat is ook meteen te zien in het interieur. De uitrusting is helemaal compleet en hij is leverbaar in exclusieve kleuren en materialen. De Audi SQ7 TDI is vanaf dit voorjaar te bestellen. Prijzen zijn nog niet bekend. De duurste Audi Q7 van dit moment kost 98.840 euro.

Audi-SQ7-2-1440×1019
Audi-SQ7-7-1440×1019
Audi-SQ7-6-1440×1019

Bron: Autorai, 2016