BMW Blog

Bring it on – BMW X4

Denk je dat de BMW X4 een overbodig model is binnen de BMW-familie? Dan heb je het mis. Van de eerste generatie BMW X4 – gelanceerd in 2014 – zijn al ruim 200.000 exemplaren verkocht. Reden genoeg dus voor BMW om een nieuwe X4 te introduceren. Dit is ‘m. Hij maakt zijn werelddebuut op de Autosalon van Genève (8 t/m 18 maart). De verkoop start in de eerste helft van dit jaar.

Gebaseerd op X3

Het concept van de BMW X4 is gelijk aan zijn voorganger. BMW baseert de X4 dus op de onlangs vernieuwde X3, alleen legt het accent bij de X4 op sportiviteit en expressief design. Niet verwonderlijk dus dat BMW in totaal twee BMW M Performance versies gaat leveren: de BMW X4 M40i (360 pk) en de BMW X4 M40d (326 pk).

Afmetingen

Op die motoren komen we later terug. We focussen ons nu eerst even op de afmetingen. De BMW X4 is gegroeid ten opzichte van zijn voorganger, net zoals de nieuwe X3 is gegroeid. De nieuwe BMW X4 is 4.752 mm lang (+ 81 mm), 1.918 mm breed (+37 mm) en 1.621 mm hoog (-33 mm). De wielbasis komt uit op 2.864 mm (+54 mm). Die grotere afmetingen resulteren automatisch in meer binnenruimte.

Copy of BMW X4 back
Lichter
De X4 is groter dus, maar niet zwaarder. Sterker nog: de BMW X4 is tot 50 kilogram lichter dan zijn voorganger. Een lichtgewicht is de X4 daarmee nog niet, want de instapper – de BMW X4 xDrive20i – weegt nog altijd 1.720 kilogram.
Vijfzitter

De X4 is een volwaardige vijfzitter met een bagageruimte van 525 tot 1.430 liter. De achterbank klapt neer in een verhouding van 40:20:40. Het interieur moge geen verrassing zijn. Het oogt zoals we van BMW gewend zijn. Ook in de X4 vinden we het vertrouwde bedieningssysteem BMW iDrive. Verder heeft de X4 intelligente stembediening, een Control Display met touchscreenfunctie en BMW gesture control (optioneel).

Personaliseren

De koper kan de X4 uitgebreid personaliseren. Er zijn bijvoorbeeld versies als de xLine-, M Sport X en M Sport. Via BMW Individual kan de auto worden aangepast aan de persoonlijke smaak van de eigenaar. Er is keuze uit 18- tot 21-inch lichtmetalen wielen.

Motorenprogramma

BMW levert drie benzine- en drie dieselmotoren waarvan alle specificaties onderaan dit bericht staan. Er is keuze uit vermogens van 135 kW (184 pk) tot 265 kW (360 pk). Een handgeschakelde transmissie is niet mogelijk. BMW koppelt alle versies van de X4 standaard aan een achttraps Steptronic automaat en BMW xDrive vierwielaandrijving.

Copy of BMW X4 1
Copy of BMW X4 1 (1)
Copy of BMW X4 1 (2)
Copy of BMW X4 1 (3)

Bron: AutoRai, 2018

De nieuwe BMW X3.

KLAAR VOOR ACTIE.

De BMW X3 is een regelrechte hit. Sinds de introductie van het eerste model in 2003 heeft BMW er al meer dan 1,5 miljoen van verkocht. Nu is het tijd voor de derde generatie. De nieuwe BMW X3 is bij ons te bewonderen in de showroom.

Lichter

Groter, maar niet zwaarder. Dat heeft BMW bereikt door de wielophanging en motoren van aluminium te maken. Zodoende weegt de nieuwe BMW X3 tot maximaal 55 kilo lichter dan vergelijkbaar uitgeruste uitvoeringen van de vorige generatie. Over die motoren gesproken: direct tijdens de marktlancering in het najaar van 2017 is de nieuwe BMW X3 leverbaar met onderstaande motoren. Alle motoren zijn gekoppeld aan een achttraps Steptronic-automaat. De BMW X3 xDrive30i komt in December 2017 en de BMW X3 xDrive20i staat in het voorjaar van 2018 op de kalender.

Groter

Het zal je niet verbazen dat de nieuwe BMW X3 groter is geworden. We leven nu eenmaal in een tijd waarin alles groter moet. Het verschil met de vorige X3 is overigens niet heel groot. De X3 meet nu 4,71 meter. Dat is zo’n vier centimeter meer dan de vorige X3. Ook de wielbasis groeide: van 2,81 naar 2,86 meter. Dat resulteert logischerwijs ook in meer interieurruimte.

Elektrische BMW X3

Omdat de nieuwe BMW X3 op een volledig nieuwe architectuur staat, kan BMW ook een elektrische X3 uitbrengen. Die komt in 2019 op de markt. De auto wordt een tegenhanger van de elektrische variant van de Mercedes-Benz GLC.

Vijfzitter

De BMW X3 is als vanouds een vijfzitter met meer dan genoeg opbergruimte. De bagageruimte is identiek aan de voorganger: 550 liter. Klap de achterbank neer (40:20:40) en er ontstaat 1.600 liter. Het neerklappen van de achterbank kan eenvoudig met een hendel vanuit de laadruimte.

Smartphone

Logischerwijs is de nieuwe X3 ook wat bedieningsgemak en veiligheidssystemen bij de tijd. Zo heeft de X3 gebarenbediening (optioneel), Intelligent Voice Assistant en uiteraard een uitgebreid infotainmentsysteem met smartphoneconnectiviteit.

Veiligheid

Op het gebied van veiligheid zijn systemen als Active Cruise Control, Driving Assistant Plus inclusief stuur- en rijbaanassistent, Lane Change Assistant (naar verwachting vanaf december 2017) en de rijstrookassistent met bescherming tegen aanrijdingen van opzij noemenswaardig. Prijzen maakt BMW later bekend.

Vergelijk de nieuwe BMW X3 versus de nieuwe BMW X3

Bron: AutoRAI, 2017

BMW X2 – ‘Wees degene die durft’

Waar de X6 en X4 overduidelijk broertjes zijn van respectievelijk de X5 en de X3, staat de X2 designtechnisch meer op eigen benen. BMW laat overigens een groot deel van het uiterlijk van de X2 Concept intact. Zelfs de BMW-beeldmerken op de C-stijlen hebben de overgang van studiemodel naar productierijpe auto overleefd.

Opmerkelijk is de vorm van de nierengrille op de neus van de X2. De nieren zijn meer trapeziumvormig dan we van BMW gewend zijn. Full-ledkoplampen zijn optioneel. Aan de achterzijde zijn lichtunits gemonteerd met de bekende L-vormige led-invulling. De gele (Galvanic Gold) en blauwe (Misano Blue) lakkleur die je op de foto’s ziet, is door BMW nog niet op een ander model toegepast. Standaard vullen 17-inch metende wielen de ietwat hoekige wielkasten op.

De marktintroductie van de X2 staat gepland voor maart 2018. Op de bestellijst worden aanvankelijk alleen de 192 pk sterke sDrive20i, de 190 pk sterke xDrive20d en de 231 pk sterke xDrive25d geplaatst. Schakelen gaat in de benzineversie middels een zeventraps Steptronic-transmissie.

Begin volgend jaar komt ook van vierwielaangedreven variant met deze benzinemotor beschikbaar. Rond die tijd wordt het motorenaanbod verder uitgebreid met de 140 pk sterke sDrive18i, de sDrive18d en de xDrive18d. X2’s met een viercilinder zijn aan de achterzijde te herkennen aan de aan weerszijden van de achterbumper geplaatste uitlaatpijpen met een diameter van 9 centimeter.
Let wel, dat is net zo dik als die onder een X6 M.

Bron: Autoweek, 2017

BMW 8 Serie – Nieuw tijdperk

Officieel bestaat de BMW 8 Serie alleen nog als studiemodel, maar de fabrikant heeft er geen geheim van gemaakt dat de luxueuze coupé daadwerkelijk in productie gaat. Volgend jaar moet hij op de markt komen.

 

De nieuwe 8 Serie, de tweede generatie in de historie van BMW sinds de lancering van de grote coupé in 1989 (tot 1999), zal gebouwd worden in de fabriek te Dingolfing, zo is nu bekend geworden. Is dat verrassend? Nee, het merk bouwt veel van zijn grotere modellen in die Zuid-Duitse fabriek. Ook de drie carrosserievarianten van de 6 Serie, de Coupé, Cabriolet en GranCoupé, zien er het levenslicht.

6 Serie leeft voort

De 8 Serie komt in de plaats van die 6 Serie-modellen, waarbij de Coupé als eerste wordt afgelost. De aanduiding 6 Serie blijft overigens wel bestaan. De vervanger van de 5 GT heet 6 GT. Het model komt half november op de markt.

Benamingen

BMW zal mogelijk nog dit jaar de 8 Serie als Coupé aan de wereld tonen, al volgt de daadwerkelijke auto pas volgend jaar. Met het model zet BMW een concurrent neer voor de S-Klasse Coupé en Cabriolet. In welke uitvoeringen de 8 Serie verschijnt is nog niet precies bekend, maar een M8 is reeds bevestigd. Echter, de fabrikant heeft al verschillende typenamen voor de grote coupé geregistreerd. Of die allemaal op de prijslijst komen te staan, is niet aannemelijk.

Bron: Autovisie, 2017

De nieuwe 5 serie

Wie alle details van de nieuwe zevende generatie BMW 5 Serie op een rij zet, kan zelfs de omvang van J.K. Rowlings zevendelige Harry Potter-reeks overtreffen. Alleen het officiële BMW-persbericht telt al meer dan zeventig pagina’s. De nieuwe 5 Serie heeft gewoon teveel om op te noemen. Één conclusie is wel op zijn plaats: de nieuwe BMW 5 Serie maakt op alle fronten grote stappen voorwaarts, maar heeft een traditioneel design. Met reden hoor. Iets met ‘never change a winning team’…
7,6 miljoen stuks
Dr. Ian Robertson, lid van de raad van bestuur bij BMW AG en verantwoordelijk voor Sales en Marketing, vertelt waarom. “Voor onze klanten vertegenwoordigt de BMW 5 Serie ons merk als geen ander model”, zegt hij. “Al vele jaren is de 5 Serie het bestverkochte model in zijn segment. Tot nu toe hebben meer dan 7,6 miljoen automobilisten gekozen voor de BMW 5 Serie. Het nieuwe model zet de familietraditie voort.”

Meer ruimte

Goed, wat heeft de nieuwe BMW 5 Serie allemaal te bieden? Laten we beginnen met meer ruimte. Niet heel onbelangrijk. De BMW 5 Serie sedan is 4.935 mm lang (+36 mm), 1.868 mm breed (+6 mm) en 1.466 mm hoog (+2 mm). De wielbasis is gegroeid met 7 mm naar 2.975 mm. In alle opzichten groter dus.

100 kilogram lichter

Doordat BMW gebruikmaakt van een lichtgewicht constructie weegt de nieuwe 5 Serie tot honderd kilogram minder dan het uitgaande model. BMW combineert aluminium, staalsoorten met een hoge treksterkte en magnesium voor deze gewichtsreductie.

Portieren

Saillant detail: het frame van een portier van de 5 Serie weegt slechts zes kilogram, inclusief deurgreep en slot. Delen als de motorkap, de kofferklep, verstevigingsbalken in de motorruimte, dwarsbalken achterin, het dak en de portieren zijn gemaakt van aluminium. Vooral de ‘hoge’ componenten dus, zodat de 5 Serie een laag zwaartepunt heeft.

Aerodynamica

Ook op het gebied van aerodynamica zet de nieuwe 5 Serie grote stappen vooruit. Sterker nog: de sedan is aerodynamisch gezien het meest efficiënte model van dit moment. Hoe heeft BMW dat bereikt?

Lamellen

Onder meer door een actief luchtkleppensysteem dat de lamellen in de grille en in de onderste luchtinlaten automatisch opent als meer koellucht nodig is. De bumpers en wielkasten zijn voorzien van slimme systemen die de luchtweerstand helpen verlagen. Verder is de BMW 5 Serie van geoptimaliseerde panelen met luchtstroomgeleiders onder de auto.

Interieur

Het interieur van de nieuwe 5 Serie is typisch BMW. Niet schokkend, wel overzichtelijk. “Met de zevende modelgeneratie hebben we de kwaliteit van de afwerking verhoogd en het weergave- en bedieningsconcept verbeterd”, zegt Adrian van Hooydonk, Senior Vice President BMW Group Design.

 

iDrive met 10,25-inch touchscreen

In de 5 Serie debuteert het nieuwste generatie iDrive-systeem met een forse 10,25-inch touchscreen. De bediening van het infotainmentsysteem kan met een Controller-knop, een touchscreen, spraak of via gebarenbediening (BMW gesture control). Het infotainmentsysteem ondersteunt Apple CarPlay.

Display Key standaard

Voor de gadgetfreaks: een slimme Display Key is standaard. Met deze sleutel kun je de auto zelfstandig laten parkeren in krappe ruimtes. Een vergelijkbaar systeem heeft de Mercedes-Benz E-Klasse. En kunnen we ook internetten? Kein problem. De 5 Serie is leverbaar met wifi-connectie voor tot wel tien apparaten, al kunnen er maar vijf personen in de auto zitten. Ach, het gaat om het idee.

Head-Up Display

Ook leuk: de nieuwste generatie van de BMW Head-Up Display met een resolutie van 800 x 400 pixels: ongeveer 70 procent groter dan die in het huidige model.

10 liter meer bagageruimte

De bagageruimte komt uit op 530 liter, tien liter meer dan voorheen. De achterbank is standaard neerklapbaar in de verhouding 40:20:40. De kofferklep opent en sluit optioneel automatisch met de autosleutel of door middel van je voet onder de achterbumper te bewegen.

Kleuren in overvloed

Er is straks keuze uit maar liefst 21 kleuren. Tijdens de marktintroductie op 11 februari 2017 zijn twee unilakken en elf metallic lakken verkrijgbaar. In de loop van volgend jaar komen daar nog zes BMW Individual-lakken en twee BMW Individual Frozen-lakken bij. De koper kan voorts kiezen uit zeventien verschillende lichtmetalen wielen van 17 tot 20 inch in diameter.

Bekende uitvoeringen

Het aanbod uitvoeringen klinkt heel vertrouwd. Er is keuze uit een Sport Line, Luxury Line en M Sport. Die laatste biedt sportievere bumpers, andere uitlaatpijpen, een verlaagd M Sport-onderstel en M-wielen in de maat 18-inch (19-inch optie).

De zuinigste

Het motorengamma bestaat bij de marktintroductie uit vier motoren met achterwiel- of vierwielaandrijving (xDrive). De zuinigste is de 520d EDE (komt in maart 2017) met 140 kW (190 pk) en een gemiddeld verbruik van 3,8 l/100 km.Dan volgt een BMW 530e iPerformance (plug-inhybride) met 185 kW (252 pk) en een elektrische actieradius van 45 kilometer.

Ook als plug-in hybrid

BMW koppelt alle motoren aan een achttrapsautomaat, behalve de 520d (handgeschakelde zesbak). Zoals gewoonlijk breidt BMW het programma later uit met een M5, die nog sneller is dan het voorlopige topmodel: de 550i xDrive
met 340 kW (462 pk) en een 0-100-tijd van 4,0 seconden.

Bron: autorai