BMW Blog

De nieuwe BMW X5 komt eraan.

Kracht, luxe en technologie komen samen.

BMW presenteert de volledig nieuwe BMW X5. Na 2,2 miljoen verkochte exemplaren sinds de lancering van de eerste BMW X5 in 1999, is het nu tijd voor de vierde generatie. Het model komt in november op de markt.

BMW X5

Door de komst van de BMW X2 in het SUV-aanbod van BMW, schuift de rest weer een stukje op. De nieuwe BMW X3 werd iets groter en dat geldt nu ook voor de nieuwe BMW X5. Het model groeide in alle richtingen en is nu vijf meter lang, twee meter breed en 1,75 meter hoog. De wielbasis is bijna drie meter lang. Een flinke joekel dus, die nieuwe X5.

Het zal je dan ook niet verbazen dat je in de BMW X5 zeeën ruimte tot je beschikking hebt, zowel voor- als achterin. En met een bagageruimte van 645 liter kan al het speelgoed van de kinderen mee op vakantie.

BMW X5 Interieur

De nieuwe X5 wordt standaard geleverd met lederen bekleding en is de eerste BMW met een volledig digitaal instrumentenpaneel met 12,3-inch beeldscherm. De head-up display heeft een groter scherm en projecteert nog meer informatie in het gezichtsveld van de bestuurder. De vele voorzieningen aan boord zijn te bedienen via de touchscreen, de nieuwe iDrive Controller op de middenconsole, via stembediening en zelfs handgebaren.

Interessante opties voor het interieur zijn comfortstoelen met massage- en ventilatiefunctie, verwarmbare armsteunen, bekerhouders met koel-/warmhoudfunctie, Ambient Air pakket voor prettige geur in het interieur, Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System en een entertainmentsysteem voor passagiers achterin met twee 10,2-inch touchscreens. Tevens is de BMW X5 optioneel leverbaar als zevenzitter met een derde zitrij.

Technologie

Het vlaggenschip in de SUV-reeks zit boordevol intelligente hulpsystemen. Enkele voorbeelden zijn ‘Emergency Stop Assistant’ dat de auto automatisch afremt en naar de kant van de weg stuurt indien noodzakelijk, ‘Parking Assistant’ voor autonoom inparkeren en ‘Driving Assistant Professional’ met Active Cruise Control, Stop & Go functie en Steering & Lane Control Assistant voor autonoom filerijden.

Ook BMW Laserlight met Adaptive LED Headlights is leverbaar. Daarbij heeft de lichtsignatuur overigens een opvallend design, met een lichtbundel met blauwe details in herkenbare X-vorm.

Rijdynamiek

Een van de belangrijkste kenmerken van de BMW X5 is het rijgedrag. De X5 was ooit de eerste SUV waarbij rijdynamiek voorrang kreeg boven terreinkwaliteiten, waarmee het model uitgroeide tot de bestverkochte premium-SUV ter wereld.

BMW heeft dus een reputatie hoog te houden en voorziet de nieuwe X5 van elektronisch instelbare dempers, sperdifferentieel achter, Integral Active Steering, Adaptive M Suspension Professional met actieve rolstabilisatie. Het weggedrag wordt ook bepaald door de xDrive-vierwielaandrijving die de meeste aandrijfkrachten naar de achterwielen stuurt.

Toch kun je – voor het eerst op een BMW – kiezen voor een speciaal ‘Off-Road pakket’. Dan krijg je luchtvering op beide assen met hoogteverstelling tot 80 mm, beschermingspanelen onder de vóór- en achterzijde en speciale instellingen voor rijden in zand, over rotsige ondergrond, gravel en sneeuw.

Motoren BMW X5

De BMW X5 wordt in eerste instantie leverbaar met keuze uit drie motoren. De xDrive40i is voorlopig de enige benzineversie en heeft een 340 pk/450 Nm sterke zescilinder. De zescilinder dieselmotoren in de BMW X5 xDrive30d en M50d zijn goed voor respectievelijk 265 pk/620 Nm en 400 pk/760 Nm.

Alle motoren zijn voorzien van de modernste uitlaatgasbehandelingstechnologie inclusief een benzinepartikelfilter of SCR-katalysator en voldoen aan de laatste, striktste emissienorm EU6d-TEMP. De 8-traps Steptronic automaat is in alle modellen standaard. De BMW X5 xDrive50i met V8-benzinemotor komt niet naar Europa.

De nieuwe BMW X5 wordt geproduceerd in Amerika (Spartanburg) en komt in november op de markt.

Bron: Autorai, 2018

BMW X2 – ‘Wees degene die durft’

Waar de X6 en X4 overduidelijk broertjes zijn van respectievelijk de X5 en de X3, staat de X2 designtechnisch meer op eigen benen. BMW laat overigens een groot deel van het uiterlijk van de X2 Concept intact. Zelfs de BMW-beeldmerken op de C-stijlen hebben de overgang van studiemodel naar productierijpe auto overleefd.

Opmerkelijk is de vorm van de nierengrille op de neus van de X2. De nieren zijn meer trapeziumvormig dan we van BMW gewend zijn. Full-ledkoplampen zijn optioneel. Aan de achterzijde zijn lichtunits gemonteerd met de bekende L-vormige led-invulling. De gele (Galvanic Gold) en blauwe (Misano Blue) lakkleur die je op de foto’s ziet, is door BMW nog niet op een ander model toegepast. Standaard vullen 17-inch metende wielen de ietwat hoekige wielkasten op.

De marktintroductie van de X2 staat gepland voor maart 2018. Op de bestellijst worden aanvankelijk alleen de 192 pk sterke sDrive20i, de 190 pk sterke xDrive20d en de 231 pk sterke xDrive25d geplaatst. Schakelen gaat in de benzineversie middels een zeventraps Steptronic-transmissie.

Begin volgend jaar komt ook van vierwielaangedreven variant met deze benzinemotor beschikbaar. Rond die tijd wordt het motorenaanbod verder uitgebreid met de 140 pk sterke sDrive18i, de sDrive18d en de xDrive18d. X2’s met een viercilinder zijn aan de achterzijde te herkennen aan de aan weerszijden van de achterbumper geplaatste uitlaatpijpen met een diameter van 9 centimeter.
Let wel, dat is net zo dik als die onder een X6 M.

Bron: Autoweek, 2017

De nieuwe BMW X3.

KLAAR VOOR ACTIE.

De BMW X3 is een regelrechte hit. Sinds de introductie van het eerste model in 2003 heeft BMW er al meer dan 1,5 miljoen van verkocht. Nu is het tijd voor de derde generatie. De nieuwe BMW X3 is bij ons te bewonderen in de showroom.

Lichter

Groter, maar niet zwaarder. Dat heeft BMW bereikt door de wielophanging en motoren van aluminium te maken. Zodoende weegt de nieuwe BMW X3 tot maximaal 55 kilo lichter dan vergelijkbaar uitgeruste uitvoeringen van de vorige generatie. Over die motoren gesproken: direct tijdens de marktlancering in het najaar van 2017 is de nieuwe BMW X3 leverbaar met onderstaande motoren. Alle motoren zijn gekoppeld aan een achttraps Steptronic-automaat. De BMW X3 xDrive30i komt in December 2017 en de BMW X3 xDrive20i staat in het voorjaar van 2018 op de kalender.

Groter

Het zal je niet verbazen dat de nieuwe BMW X3 groter is geworden. We leven nu eenmaal in een tijd waarin alles groter moet. Het verschil met de vorige X3 is overigens niet heel groot. De X3 meet nu 4,71 meter. Dat is zo’n vier centimeter meer dan de vorige X3. Ook de wielbasis groeide: van 2,81 naar 2,86 meter. Dat resulteert logischerwijs ook in meer interieurruimte.

Elektrische BMW X3

Omdat de nieuwe BMW X3 op een volledig nieuwe architectuur staat, kan BMW ook een elektrische X3 uitbrengen. Die komt in 2019 op de markt. De auto wordt een tegenhanger van de elektrische variant van de Mercedes-Benz GLC.

Vijfzitter

De BMW X3 is als vanouds een vijfzitter met meer dan genoeg opbergruimte. De bagageruimte is identiek aan de voorganger: 550 liter. Klap de achterbank neer (40:20:40) en er ontstaat 1.600 liter. Het neerklappen van de achterbank kan eenvoudig met een hendel vanuit de laadruimte.

Smartphone

Logischerwijs is de nieuwe X3 ook wat bedieningsgemak en veiligheidssystemen bij de tijd. Zo heeft de X3 gebarenbediening (optioneel), Intelligent Voice Assistant en uiteraard een uitgebreid infotainmentsysteem met smartphoneconnectiviteit.

Veiligheid

Op het gebied van veiligheid zijn systemen als Active Cruise Control, Driving Assistant Plus inclusief stuur- en rijbaanassistent, Lane Change Assistant (naar verwachting vanaf december 2017) en de rijstrookassistent met bescherming tegen aanrijdingen van opzij noemenswaardig. Prijzen maakt BMW later bekend.

Bron: AutoRAI, 2017

BMW 8 Serie – Nieuw tijdperk

Officieel bestaat de BMW 8 Serie alleen nog als studiemodel, maar de fabrikant heeft er geen geheim van gemaakt dat de luxueuze coupé daadwerkelijk in productie gaat. Volgend jaar moet hij op de markt komen.

 

De nieuwe 8 Serie, de tweede generatie in de historie van BMW sinds de lancering van de grote coupé in 1989 (tot 1999), zal gebouwd worden in de fabriek te Dingolfing, zo is nu bekend geworden. Is dat verrassend? Nee, het merk bouwt veel van zijn grotere modellen in die Zuid-Duitse fabriek. Ook de drie carrosserievarianten van de 6 Serie, de Coupé, Cabriolet en GranCoupé, zien er het levenslicht.

6 Serie leeft voort

De 8 Serie komt in de plaats van die 6 Serie-modellen, waarbij de Coupé als eerste wordt afgelost. De aanduiding 6 Serie blijft overigens wel bestaan. De vervanger van de 5 GT heet 6 GT. Het model komt half november op de markt.

Benamingen

BMW zal mogelijk nog dit jaar de 8 Serie als Coupé aan de wereld tonen, al volgt de daadwerkelijke auto pas volgend jaar. Met het model zet BMW een concurrent neer voor de S-Klasse Coupé en Cabriolet. In welke uitvoeringen de 8 Serie verschijnt is nog niet precies bekend, maar een M8 is reeds bevestigd. Echter, de fabrikant heeft al verschillende typenamen voor de grote coupé geregistreerd. Of die allemaal op de prijslijst komen te staan, is niet aannemelijk.

Bron: Autovisie, 2017

Bring it on – BMW X4

Denk je dat de BMW X4 een overbodig model is binnen de BMW-familie? Dan heb je het mis. Van de eerste generatie BMW X4 – gelanceerd in 2014 – zijn al ruim 200.000 exemplaren verkocht. Reden genoeg dus voor BMW om een nieuwe X4 te introduceren. Dit is ‘m. Hij maakt zijn werelddebuut op de Autosalon van Genève (8 t/m 18 maart). De verkoop start in de eerste helft van dit jaar.

Gebaseerd op X3

Het concept van de BMW X4 is gelijk aan zijn voorganger. BMW baseert de X4 dus op de onlangs vernieuwde X3, alleen legt het accent bij de X4 op sportiviteit en expressief design. Niet verwonderlijk dus dat BMW in totaal twee BMW M Performance versies gaat leveren: de BMW X4 M40i (360 pk) en de BMW X4 M40d (326 pk).

Afmetingen

Op die motoren komen we later terug. We focussen ons nu eerst even op de afmetingen. De BMW X4 is gegroeid ten opzichte van zijn voorganger, net zoals de nieuwe X3 is gegroeid. De nieuwe BMW X4 is 4.752 mm lang (+ 81 mm), 1.918 mm breed (+37 mm) en 1.621 mm hoog (-33 mm). De wielbasis komt uit op 2.864 mm (+54 mm). Die grotere afmetingen resulteren automatisch in meer binnenruimte.

Copy of BMW X4 back
Lichter
De X4 is groter dus, maar niet zwaarder. Sterker nog: de BMW X4 is tot 50 kilogram lichter dan zijn voorganger. Een lichtgewicht is de X4 daarmee nog niet, want de instapper – de BMW X4 xDrive20i – weegt nog altijd 1.720 kilogram.
Vijfzitter

De X4 is een volwaardige vijfzitter met een bagageruimte van 525 tot 1.430 liter. De achterbank klapt neer in een verhouding van 40:20:40. Het interieur moge geen verrassing zijn. Het oogt zoals we van BMW gewend zijn. Ook in de X4 vinden we het vertrouwde bedieningssysteem BMW iDrive. Verder heeft de X4 intelligente stembediening, een Control Display met touchscreenfunctie en BMW gesture control (optioneel).

Personaliseren

De koper kan de X4 uitgebreid personaliseren. Er zijn bijvoorbeeld versies als de xLine-, M Sport X en M Sport. Via BMW Individual kan de auto worden aangepast aan de persoonlijke smaak van de eigenaar. Er is keuze uit 18- tot 21-inch lichtmetalen wielen.

Motorenprogramma

BMW levert drie benzine- en drie dieselmotoren waarvan alle specificaties onderaan dit bericht staan. Er is keuze uit vermogens van 135 kW (184 pk) tot 265 kW (360 pk). Een handgeschakelde transmissie is niet mogelijk. BMW koppelt alle versies van de X4 standaard aan een achttraps Steptronic automaat en BMW xDrive vierwielaandrijving.

Copy of BMW X4 1
Copy of BMW X4 1 (1)
Copy of BMW X4 1 (2)
Copy of BMW X4 1 (3)

Bron: AutoRai, 2018